Jul, jul strålande jul

Julen är något speciellt. Jag tycker mycket om julen iaf så som den en gång var. Jag har försökt att behålla alla de jultraditioner som mamma och mormor hade och tycker nog själv att jag lyckats ganska bra. Den tradition som försummas hos oss är julstädningen. Jag har varken tiden eller lusten att putsa och feja som de gjorde. Men maten, ja den är viktig och det ska vara mycket mat och många sorter och gärna hemlagat.
 
För varje år som går testar jag nya saker. För första gången på kanske 17 år gjorde jag egen brunkål och den blev god. Förra året gjordes det egen sill och det blev repris i år. Vi bakade eget bröd också i år och det blev gott.
 
Julen förändras natuligtvis med åren. Traditioner kommer och går och några består. Ibland får man lägga till och ibland får man dra ifrån.
 
Kanske kommer numera lille julafton vara den dagen som blir den lugna och fridfulla julen som man önskar sig när barnen är stora.
 
För allt har sin tid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0