Filosofi-lektion

I dag har jag lärt mig att man kan vara positiv och så kan man vara positiv...

Vet inte i vilken av dessa jag hamnar? Kanske skulle någon säga att jag hamnar bland de positiva eller skulle någon säga att jag hamnar bland de positiva, fast någon skulle nog säga att jag hamnar bland de negativa helt enkelt.
Vad är positivt och för vem? Det som är positivt för mig kanske är negativt för någon annan...
Att alltid vara positiv kan leda till djupa depression och att alltid vara negativ kan leda till bristsjukdomar. Brist på vadå? Humor, kanske?
Det negativa kan lätt vändas till det positiva om man bara hittar vändpunkten. Det positiva kan lika lätt vändas till det negativa om man är oförsiktig med tolkningen.
Kanske har jag en förmåga att tolka saker fel? Eller vill jag tolka de fel? Vilken är den rätta tolkningen? Den jag gör eller den som var meningen? Men vad var meningen? Så som jag tolkade den eller så som någon annan tolkade den?
Gäller att tänka sig för innan man säger något, som kan tolkas fel.
Tala är silver... tiga är guld.
Men måste man alltid tiga då? Eller får det hoppa upp ord hur som helst? Och vad gör man när orden bara kommer?
Jag vet att Maja alltid har svar på allt så jag måste nog fråga henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0