Nyårsafton 2013

 

I dag nyårsafton och sista dagen på 2013.

En dag då kanske många funderar på det gångna året…

Vad blev bra, vad blev dåligt, vilket blev rätt och vilket blev fel…

Kan jag lära mig något av året som gått? Kan jag ändra något, vill jag ändra något?

 

Och så kan man fundera fram och tillbaka.

 

Men kanske är detta en dag att släppa taget om det gamla, det som ligger bakom och överlämna det förgångna till Gud.

 

Nyårsafton kan också vara en dag att blicka framåt. Det kan vara en dag då man sätter upp nya mål att nå, en dag då löften inför det kommande året ges, löften som ofta handlar om hur man ska leva ett bättre liv.

 

Och visst, allt detta kan vi behöva.

Vi kan behöva fundera på det som varit och på det som ska komma.

Allt har sin tid och dagen i dag är kanske just tiden för detta.

 

Men Gus säger: Gör er inga bekymmer.

 

Jag lästen en liten berättelse som jag vill dela med mig av, den lyder så här:

 

Och till mannen vid ingången till det nya året sa jag: Ge mig ett ljus så att jag trygg vågar bege mig ut i det okända.

Och han svarade: Lägg din hand i Guds och gå sedan ut i mörkret. Detta ska vara dig till större hjälp än ett ljus, en större trygghet för dig än en välkänd väg.

 

Nyårsafton, den sista dagen på 3013 som övergår till 3014. En dag att överlämna det förgångna och gå in i det nya med förtröstan på Guds kärlek.

 

Gud som håller tillvaron i sin hand, bär både det gångna året och de kommande åren i sin kärlek.

 

Tack, Gud för det år som varit och för de år som ligger framför.

Gud hjälp oss att släppa det som ligger bakom oss och lämna över det till dig. Förlåt för det som inte blev som vi ville.

Hjälp oss att blicka framåt med glädje och bekymmerslöshet på det ny som ligger framför oss. 

Amen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0